Siirry pääsisältöön

Onnistuneen rekrytoinnin ABC-ohjeet



ABC Guidelines - mukaillen Arthur (2001)

Huomenna mulla on rekrytoinnin etätentti, ja siksi kirjoittelen nämä hyvät ohjeistukset rekrytoinnin tueksi. Painuvat ne sitten mieleeni tai ei, mutta nyt nämä löytyvät helposti täältä jatkossa hyödynnettaväksi. 😌

Mitkä ovat rekrytoinnin onnistumisen ABC-ohjeistukset?

Alla 26 ohjetta, jotka kannattaa ottaa huomioon jokaisen avautuvan paikan rekrytoinnin kohdalla.
  1. Attractive: korosta ja mainosta organisaatiosi parhaita puolia, joilla saat houkuteltua hakijoita.
  2. Believable: työpaikkailmoituksen tulee olla uskottava - jätä turhat korulauseet pois.
  3. Centered: tunnista 3-6 ominaisuutta, joita työntekijällä tulee olla ja keskity niihin.
  4. Diligent: ole huolellinen ja tehokas hakemusprosessissa.
  5. Empathetic: yritä ymmärtää hakijan tarpeita ja intressejä suhteessa organisaation tavoitteisiin.
  6. Flexible: ole joustava - jos yksi rekrytointilähde ei tuota tulosta, vaihda lähdettä.
  7. Greedy: ole ahne ja etsi ehdokkaita, jotka vastaa tarpeitasi.
  8. Hip: pysy ajantasalla uusista rekrytointitavoista ja -lähteistä ja seuraa mitä kilpailijasi käyttävät.
  9. Informative: pyri ennakoimaan mitä hakijat haluavat tietää työstä ja yrityksestä, ja ole valmis vastaamaan kysymyksiin.
  10. Judicious: vältä pelkällä tunnepohjalla tehtyjä päätöksiä ja järkeile.
  11. Knowledgeable: ole täysin tietoinen työn luonteesta, ja kuinka se vaikuttaa muihin positioihin, osastoihin tai yritykseen.
  12. Linear: toimi suoraviivaisen prosessin mukaisesti yhdistäessäsi hakija työpaikkaan ja yritykseen.
  13. More: mieti voisitko olla jossakin vielä parempi tai enemmän jotakin, kuten joustaa enemmän, olla uskottavampi, ennakoida paremmin.
  14. Notorious: tavoittele ollaksesi se yritys, jossa kaikki haluavat työskennellä ja josta kaikki puhuvat.
  15. Open-minded: yritä katsoa työpaikkaa ja ilmoitusta hakijan näkökulmasta sekä kysy työntekijöiden mielestä tärkeitä asioita, joita korostaa hakijoille.
  16. Persistent: ole sinnikäs, esim. löytääksesi sopivan rekrytointikanavan, äläkä tyydy vähempään.
  17. Quick: toimi nopeasti, kun saat tietää avoimesta paikasta.
  18. Realistic: ole realistinen äläkä tavoittele yli-ihmistä.
  19. Sensible: valitse sopiva rekrytointikanava huolellisesti useampaan tekijään perustuen.
  20. Tireless: ole väsymätön, jottei toinen yritys vie havittelemaasi hakijaa nenäsi edestä.
  21. Unified: varmista, että kaikki ovat samalla viivalla haetun tehtävän ja hakijan suhteen, ja menevät samaa tavoitetta kohti.
  22. Vocal: ilmaise selkeästi halutut taidot ja ominaisuudet, joita hakijalla toivotaan olevan.
  23. Watchful: seuraa saavutatko valitsemillasi tavoilla haluttuja tuloksia.
  24. Keep it legal: enough said.
  25. Youthful: ole nuorekas ja uudistumishaluinen.
  26. Zealous: mikäli yrityksestä välittyy intohimolla tekeminen ja työssä viihtyminen, hakijat ovat kiinnostuneempia liittyä joukkoosi :)
Lähteenä käytin (ketäs muutakaan kuin) Arthur, D., 2001. The Employee Recruitment and Retention Handbook. EBSCO Publishing: eBook Collection (EBSCOhost).

Toivottavasti sait tästä vinkkiä rekrytoinnin tueksi - itse ainakin hyödynnän jatkossa tätä listaa ☝ 

Heittäkääs mulle tsemppiviestejä, että pärjään huomisessa tentissä! Kuullaan taas 👋


Terkuin Ida


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Millainen olen?

Tein eilen persoonallisuustestin , jonka mukaan olen Protagonisti. "Protagonistit ovat aitoja, välittäviä ihmisiä, jotka toimivat sanojensa mukaan, ottavat mielellään johtovastuun, luovat yhteishenkeä ja motivoivat tiimiään innolla, joka on tarttuvaa." Melkein kaikki persoonallisuutta kuvaavat väitteet olivat omalla kohdallani totta. Alla olevasta kuvasta näkyy tulokseni.  Eli tunnistan itseni  täysin   ekstrovertiksi - tästä ollaan paljon puhuttu kollegojen ja ystävienkin kanssa. Osaan etenkin työtilanteissa olla realistinen , mutta olen myös tunneälykäs , ja vetoankin välillä ja tarvittaessa tunteisiin.  Vaikka periaatteet ovatkin tärkeitä , tulee silti mielestäni ratkaisut perustua järkeen ja faktaan. Olen ehdottomasti ennakoiva ja suunnitteleva , enkä ehkä sitten siedä  jatkuvaa  epävarmuutta ja "veitsen kärjellä" elämistä. Suunnittelu on puoli ruokaa, näinhän sitä sanotaan. Lisäksi tuo identiteetti kääntyy varovaisen puoleen tällä hetkellä - uskoakseni syväos

Mitä voit oppia tarkastelemalla motiivejasi?

Nyt kun on mennyt lähes neljä viikkoa uudessa HR-koordinaattorin työtehtävässä, on hyvä palata vajaa kuukausi sitten suorittamani verkkokurssin tuloksiin. Kyseessä oli Reissin motivaatioteoriaan perustuva verkkokurssi "Mikä minua motivoi?". Tämän motivaatioteorian mukaan motiivialueita on yhteensä 16 ja jokaisen motivaatioprofiili on erilainen/yksilöllinen. Useat motiivit vaikuttavat toisiinsa eikä niitä voi siis täysin erotella toisistaan. Yksi merkittävimmistä on mielenrauhan motiivi, jossa yhdistyvät useammat tarpeet, kuten vaikka minulla järjestyksen tarpeen täyttyminen vaikuttaa suuresti mielenrauhan tarpeen täyttymiseen.  Olen aiemmin suorittanut monia erilaisia testejä ja kyselyitä, jotka arvioivat asenteita, motiiveja ja soveltuvuutta esimerkiksi johonkin työtehtävään. Näitä testejä olivat mm. 16Personalities, DISC, WOPI, THOMAS-analyysi ja VIA-kysely, ja ne kuvasivat yllättävän hyvin persoonallisuuttani. Etenkin laajemmat kyselyt. Kuitenkin tämän motivaatioverkkokurs

Askel lähempänä unelmaa

Olo on kiitollinen kuin pienellä oravalla ja sopi todella hyvin tähän hetkeen nuo tänään kuulemani uutiset. Mutta voisin tässä vaiheessa kertoa viime viikosta. Yrittäjyyttä, valmennusta, koulutusta ja haastattelua Viime viikko oli erittäin kiireinen. Pääsin valmistelemaan oman valmennukseni tai työpajani osana erään työpaikan haastattelukierrosta. Voin kertoa, että opin enemmän käytännöntaitoja tämän kautta kuin jos olisin lukenut valmennusten pitämisestä tai katsonut asiasta webinaarin. Valitettavasti tuossa yrityksessä valmentajaurani ei ainakaan vielä startannut, mutta pääsin kuitenkin toteuttamaan osan unelmastani ja valmentamaan supermielenkiintoisesta aiheesta: Kuinka kasvattaa tuottavuutta voimavarakeskeisen suunnittelun ja positiivisen viestinnän avulla? Tutkimustietoon nojautuen sekä harjoituksia hyödyntäen voisin sanoa, että saimme kokonaisuudessaan kaikki uutta tietoa ja työkaluja työyhteisön ilmapiirin sekä tuottavuuden parantamiseen. Myönteisyydellä on suuri merkitys ilmap